2021 – movies

Autor , dne 8. 4. 2021, v kategorii Filmy

Na nože

Knives Out, USA, 2019, režie Rian Johnson, 82% na ČSFD

Když je slavný spisovatel Harlan Thrombey (Christopher Plummer, (1929-2021)) po oslavě svých narozenin nalezen mrtev, podezřívá zpočátku najatý detektiv Daniel Craig všechny. Hamižnou dceru Jamie Lee Curtis se záletným manželem Donem Johnsonem, zchudlou vdovu po prostředním synovi Toni Collette i nejmladšího syna Michaela Shannona, který vede dědovo vydavatelství – tyhle všechny toho večera děda odstřihl od svých peněz a teď je po něm. Diváci se poměrně záhy dozví, jak k úmrtí došlo, takže jenom s napětím čekáme, jak to dopadne. Obviněnou se nakonec stává mladá ošetřovatelka Marta, ale když se na scéně objeví vnuk Chris Evans, ukáže se, že k úmrtí došlo vlastně náhodou. Parádní detektivka jako z minulých časů –  staré venkovské sídlo,  zajímavá zápletka, skvělé herecké obsazení a 150ti letá prababička kohosi, která to nakonec rozčísne. Ani na chvilku jsme se nenudili a na netu jsem zjistila, že se chystá pokračování. Tak to si nenechám ujít.

Cizí oběd

Dabba, Indie, 2013, 76%

Mám ráda filmy odjinud a tenhle není výjimkou. V Indii posílají manželky manželům každý den do práce obědy po poslíčcích, ví bůh jak to funguje, ale údajně to funguje. Je to blázinec, všude spousty lidí a aut a tak se jednou stane, že jeden oběd doputuje, kam nemá. Nesprávným adresátem je úředník před důchodem, kterýho hraje Irrfan Khan (1967-2020), jehož znám ze seriálu In treatment. Odesílatelkou je osamělá manželka Ily, které si její manžel moc nevšímá. Začnou si posílat vzkazy a divák by si nejspíš přál, aby se dali dohromady. To se ale nedozvíme, konec je otevřený. Když přestanou chodit dopisy, Ily jde hledat Irrfana do práce, ten už je ale odejítej na penzi, takže se nepotkají. Ily sebere odvahu a dítě a od manžela odejde. jestli se ale někdy někde v tom indickým blbákově setkají, to teda nevím. Moc milý, nenápadný, ale nezapomenutelný film.

Manželská historie

Marriage Story, USA/VB 2019, r. Noah Baumbach, 80%

Scarlett Johansson a Adam Driver  se chtějí rozvést, teda spíš ona. Původně to chtějí pořešit bez právníků, ale když začalo jít i o výhradní péči o kluka, byli povoláni do služby. A nastalo peklo, křičelo se, nadávalo, obviňovalo, vytahovaly se špinavosti, ačkoli se do té doby zdálo, že oba žijí životy, jaké jim vyhovují. Bylo to smutný a nepříjemný a bolavý a chtěla sem to vypnout, protože takhle to přece nemusí a nemá být. Bylo mně to až fyzicky nepříjemný, herci podávali výborný výkony a Adama Drivera mně bylo opravdu líto, byl v pasti. Bylo to tak realistický a tak zblízka, jako bysme tam byli s nima a bytostně se nás to dotýkalo. Nevím, jestli to dopadlo dobře, ale asi jo, rozvod byl nevyhnutelný. Líbilo se mně, že i přes všechny ty zlý věci, co se staly a co si řekli, jim vlastně na sobě nepřestalo záležet a že tu společnou minulost nejde jen tak jednoduše zrušit. V tomhle zápase nevyhrál nikdo, oba prohráli.