2021 – series

Autor , dne 12. 4. 2021, v kategorii Seriály

Ví o tobě

Behind Her Eyes, VB 2021, 6 dílů

Na tenhle seriál jsem se opravdu těšila. Louise, mladá matka malýho kluka, se v práci zamiluje do nově přistěhovanýho šéfa Davida, kterej má doma pod zámkem manželku na práškách. Mají za sebou podivnou minulost a Louise se kromě Davida začne scházet i s Adele a zamotává se do toho čímdál víc. Časem tak pořád nevíme, co se vlastně stalo Robovi, kamarádovi z blázince, kde byla Adele zavřená, proč se vlastně museli přestěhovat a kdo z těch tří je víc na hlavu. Seriál je pomalý, odvíjí se postupně, David se chová divně, Adele se chová divně a jen se povaluje v betli, Louise ničemu nerozumí a takhle pořád dál a dál a pomalu to všechno tajemně směřuje ke zvláštnímu konci, který byl opravdu nečekaný a kdo tvrdí, že ne, tak kecá. Kdyby jeden bodyswitch, ale hned double bodyswitch – to na mě bylo celkem dost. Nakonec mně bylo nejvíc líto toho malýho kluka a vlastně i Davida, ti budou panečku překvapení, až se ukáže, s kým to vlastně jedou v autě vstříc lepším zítřkům. Vlastně doteď nevím, jestli se mně to líbilo nebo ne, ale z nějakýho důvodu mně to zůstalo v hlavě. Možná kvůli dceři Bona Voxe Evě Hewson (*1991), která hrála šiblou Adele opravdu dobře.

Kukačky

seriál na ČT1, 2021

Když Kadlecovi (M.Danzingerová a M. Adamczyk) a Holcovi (S.Remundová a D.Novotný) zjistí, že jim před šesti lety v porodnici vyměnili děti, jsou pochopitelně v šoku. Kdo by taky nebyl, takovou situaci si snad žádný rodič nedokáže ani nechce představit. Když se trochu vzpamatují, přemýšlí, co dělat. Nechtějí ublížit dětem, ale zároveň chtějí poznat svoje biologické dítě, neboť jak známo krev není voda. Začnou se potkávat a poznávat, vznikají hádky a nedorozumění, protože celá vzniklá situace je prostě na palicu. Novotnýmu lítá tlak nahoru a dolů, už jednou v minulosti přišli o syna, což ho málem zabilo, navíc je dcera Marcela těhotná s ženatým sousedem, doktorem z nemocnice, kde došlo k záměně. Policie začíná celou věc vyšetřovat, oběma párům do všeho mluví jejich rodiny, který mají mezi sebou dost napjaté vztahy. Ale oba kluci si rozumí, i když to není vždy jednoduché hlavně kvůli autismu jednoho z nich. Nakonec se i dozvíme, kdo a proč děti vyměnil, i když ve finále už je to vlastně jedno. Jasno vnese MgA. Michal Isteník, herec MdB, držitel Thálie za rok 2014.

Fleabag

seriál VB, 2016-2019, 2 řady

Britská herečka a komička Phoebe Waller-Bridge (*1985) v roli no name hrdinky, majitelky kavárničky, v českém překladu potvory. Mně teda moc jako potvora nepřišla, spíš tak trochu smolařka, co se dostává někdy vlastní někdy ne vlastní vinou do svízelných situací. Umřela jí máma a nejlepší kamarádka, se sestrou má takový podivný vztah, žádnej oheň to není ani s otcem, který si po matčině smrti našel novou babu, která jí dělá jenom zle. Je osamělá, hodně kouří, občas s někým spí a vypadá to, že sama dost dobře neví, co se sebou. Ve druhé sérii potká Andrew Scotta v roli hot priesta, který má oddat jejího otce s tou jeho novou. Je to love story – ona ho miluje, on ji miluje, ale v závěrečné scéně na zastávce se ukáže, že si nakonec kněz zřejmě po pečlivém zvážení vybral Boha. A tak je zase sama, ale v jejím pohledu je jasně vidět, je to bude dobrý. Možná ne hned, ale bude to dobrý. A ta písnička nakonec, liška hledající kněze a soška, co čmajzla maceše, pěkný finále. Seriál získal dva Zlatý glóby a šest cen Emmy.

Hniezdo

Hniezdo, slovenský seriál, 2020, r. Braňo Mišík (*1972)

Peter a Mišo sú kamaráti a majú spolu stavebnú firmu. Během Mišova (Alexander Bárta) pobytu v cizině jeho manželka Kika (Soňa Norisová) otěhotní a anonymně porodí. Na mimino se už těší mladej pár, kterej nemůže mít vlastní děti. Samozřejmě se všechno časem provalí, Kika navykládá Mišovi historku, že ju znásilnil motorkár, ale nám bystřejším sa to samozrejme akosi nepozdáva. Mišo jí velkodušně odpustí, lebo ju veĺmi ĺúbí,  a souhlasí s tím, že budou dítě vychovávat spolu, z čehož jsou jejich dvě dospívající děti a taky ten mladej pár opravdu nadšení. Mezitím se Peter (Marian Mitaš) dostává čímdál víc do sraček, gamblí, chlastá, prodává věci, dluží, kam se podívá, lepí dluh dluhem. Probendil firemní prachy a taky prachy manželky, který zdědila. Když Petera někdo sejme na stavbě autem, je hlavní podezřelej Mišo, ale až závěr nám osvětlí, kdo to do něj napálil, kdo má jenom jedny nervy a kdo prostě neskousl, že otcem mimina od Kiky je právě on. Povedenej seriál, povedená znělka, velká pochvala na Východ. Rešpekt.

Orange Is the New Black

USA, 2013-19, 7 řad

Seriál z pera Jenji Kohan o tom, co se stane, když se slušná a vzdělaná bílá dívka dostane do vězení, aby si odpykala prohřešek z mládí. Chvíli jí trvá, než se otrká, ale časem životu v oranžovém přivykne a jednu dobu platí dokonce za kápa a vybuduje si oprávněný respekt ostatních. Život tady je jiný než venku, každý je ve své skupině a každý se stará hlavně sám o sebe. Kromě aktuálního života ve věznici sledujeme i flashbacky jednotlivých odsouzenkyň a seznáme tak, proč se octly v kriminále. Za těch 7 řad jsme toho stihli hodně – sebevraždy, vraždy, předávkování, útěky, výměny dozorců i vedení, úsporná opatření ve věznici, tresty zasloužené i nezasloužené, těhotenství s dozorcem, spoustu lesbických vztahů, pašování do a z věznice a dokonce i jednu parádní vzpouru. Seriál byl velice úspěšný a myslím, že protagonistkám je líto, že už to skončilo, z žádných jiných projektů neznám ani jednu z nich.

Temné lesy

W głębi lasu, Polsko, 2020

Oryginalny polski seroš na Netflixu. Můj první. Na letním táboře v 90.tých letech (hodně povedené retro záběry) se v temném lese ztratí 4 mlaďoši, dva se najdou mrtví a dva se nenajdou vůbec. Když po 25 letech pozná Grzegorz Damięcki (toho času hlavní prokurátor) v mrtvém těle, nalezeném kdesi pod mostem, jednoho z těch dvou nejspíš přeživších, svitne v něm naděje, že mohla přežít i jeho sestra Kamila. Zahájí pátrání a my se postupně dozvídáme, co se vlastně tehdy stalo, jak přišli ti dva o život a proč se zbylí dva rozhodli, že se „ztratí“. S pátráním mu pomáhá Laura, jeho tehdejší láska, kterou nejspíš nikdy nepřestal milovat (manželka mu umřela), ale asi z toho nakonec nebude nic. Ve finále to nebylo vůbec špatný, ale chyběl tomu nějakej líp vypointovanej konec. Na ČSFD to má jenom 71%, já bych asi dala víc.

Čtvrtá hvězda

Česko, 2014, 80%, 12 nezapomenutelných epizod

Úplně si nejsu jistá, jestli bych v takovým hotelu chtěla bydlet či pracovat 🙂 Lidi v něm jsou opravdu divní, a když sem nastoupí mladý nezkušený Štěpí z vesnice jako noční recepční, nevychází z údivu – naivní Pavlínka, údržbář Daví, sexuálně zneužívaný manažerkou Terezou, kuchař bez chuti Tichý, pankáč Smutný, prostitutka Libuška a nejspíš jsem na někoho zapomněla. Hotel je tříhvězdičkový a usiluje o hvězdu čtvrtou, ale s tímhle personálem se to nejspíš nikdy nepovede. Nejvíc mě bavil denní recepční František – ten byl dokonalej, takovej malej hajzlík, zlodějíček a vychcánek, kterej se nakonec ukáže jako nepostradatelnej 🙂 Myslím, že si herci z Dejvického divadla tohle natáčení opravdu užili. Hlavně Lenka Krobotová a Ivan Trojan to natáčení porna, to bylo něco. Povedlo se to moc: trio Kolečko – Prušinovský – Krobot v životní formě.

Nový papež

The New Pope, It.,Šp,Fr., USA – 2020

Když mladý papež Jude Law upadne do komatu, je to pro celý církevní svět velká tragédie. Všichni ho milovali a teď všichni truchlí. A jelikož bez papeže být nemůžeme, přichází na jeho místo papež nový – snobský nevýrazný závislý britský sir Brennox – John Malkovich (ač sám Američan). Moc se mu do toho nechce, ale nakonec ustoupí tlaku. Je toho opravdu hodně, co musí řešit, aféru se zneužíváním dětí, homosexualitu kněží, hrozbu snížení dotací na chod cíkrve nebo spory uvnitř papežského úřadu. Jak jen by to zvládl bez státního sekretáře Voiella a bez PR manažerky Sophie! Velmi těžko. A také si jen velmi těžko zvyká na tlak a na všudepřítomná média. Nakonec se ale Jude probere a John se může vrátit zpátky na své sídlo. Opět nádherná hudba, skvělé kostýmy, tolik barev, tolik vjemů, to nebyl seriál, to bylo umělecké dílo. Sorentino nezklamal.

Hra na oliheň

Ojingeo geim, korejský seriál, 2021, 9 dílů

Tahle brutální krvavá záležitost z Jižní Koreje se stala nejúspěšnějším seriálem na Netflixu. 456 lidí ze dna společnosti se pustí do hraní dětských her s vidinou pohádkové výhry. Vítěz je je jeden, ostatní jsou ze hry vyloučeni = jsou zabiti. S tím do toho šli, většina z nich neměla co ztratit. A to vše pro pobavení hrstky boháčů, kteří si sem občas zajedou takhle „užívat“. Mladý policista se na odlehlé místo, kde se hra odehrává, infiltruje a pokusí se vše objasnit. Ovšem neúspěšně. Projekt pokračuje vesele dál, zájemci se vždycky najdou. A jsou ochotni udělat cokoli, aby přežili. Původně to měl být film, autor začal psát scénář už v roce 2008, po odvysílání seriálu vzrostl prodej bílých tenisek Vans o 7 800 %, chystá se druhá série, která prý bude ještě temnější. No potěš!

Normální lidi

Normal People, VB 2020, 81%, podle knihy irské spisovatelky Sally Rooney (*1991)

Když se na konci střední školy dá dohromady populární Connell a podivínská Marianne, moc tomu ze začátku nerozumí nejspíš ani oni sami. Ale nějakým zvláštním způsobem to funguje, rozumí si, jsou si blízcí a dokážou spolu otevřeně mluvit. Vztah ale nevydrží a po nějakém čase je potkáváme na vysoké v Dublinu, Marianne je ve středu dění, oblíbená a obklopená přáteli a najednou je tím, kdo jaksi nezapadá, Connell. Najdou k sobě zase cestu, oba si velmi chyběli, ale ani tentokrát to nedopadne. Nejspíš se budou pořád takhle scházet a rozcházet, ale bude je to k sobě pořád táhnout.Seriál byl vlastně takovým pohledem do života dnešních mladých, normálních lidí. Jsou nějak moc brzo dospělí a zatížení závažnými problémy – nefunkční rodina (Marianne) a deprese (Connell). Myslím, že jsem ještě nikdy nic podobného neviděla, bylo to hodně povedené, k tomu nádherná hudba. Super.

Why Women Kill

USA, 2 řady, 2019 a 2021

Když řeknu, že jde o seriál od tvůrce Zoufalých manželek, mnohé to napoví. Strašně mě to bavilo a moc jsem se u toho nasmála, bylo to vtipný, místy přitažený za vlasy a místy dost ujetý, ale mělo to spád od začátku do konce a člověk se ani chvilku nenudil. Sledujeme zde tři manželství ve třech časových liniích – v šedesátkách manželka řeší nevěru a zásadní lež manžela, v osumdesátkách skvělá Lucy Liu zjistí, že je její manžel gay a v době aktuální si mladí manželé nastěhují do domu jejich společnou milenku. Všechny rodiny žily ve stejném domě a vždy se tam stala vražda. My tak celých 10 epizod pořádně nevíme, kdo tam vlastně koho zabil a proč. Seriál má super konec, kdy se v nádherném grande finale všechny tři dějové linky protnou a my konečně zjistíme why woman kill. Občas to prostě jinak nejde.

Byl by to hřích

It´s a Sin, VB, 2021

Zcela náhodně jsem na to klikla na webu ČT a skoukla to jedním vrzem, to prostě jinak nešlo. Partička gayů plus kamoška jednoho z nich se dají dohromady a začnou spolu bydlet. Jsme v Londýně v roce 1981. Mlaďoši jsou jak utržení ze řetězu, přes den studujou a pracujou a večer paří v klubech a užívají si parádní osmdesátkovou jízdu v domění, že jsou nesmrtelní. Jenomže do města přichází strašák v podobě AIDS, pomaličku na něj začínají umírat jejich společní známí a posléze i někteří z nich. Je to zlý, o nemoci se toho moc neví a většina z nich situaci zlehčuje. Kluci ve většině případů před svýma rodinama tají, že jsou teplí a domů se vrací až umřít. Během pěti dílů přijdeme o Gregoryho (Glorie), nenápadného Colina (Gladys) a nakonec i o hlavního hrdinu série, nadějného herce Ritchieho (Rachel). A k tomu úžasná osmdesátková hudba, která tomu všemu dává na prdel. 86%

Láska a smrt

Love and Death, USA 2023, HBO, 7 dílů – tvůrce David E. Kelly

Je konec sedmdesátek a Candy (Elisabeth Olsen) se v manželství příšerně nudí. Zeptá se Allana (Jesseho Plemonse), jestli by si s ní něco nezačal a on je pro. Schází se několik měsíců a zdá se, že v sobě našli spřízěné duše, ale pak to Allan ukončí s tím, že se bude víc věnovat dětem a manželce Betty, která není dlouhodobě psychicky úplně ok. Když pak jednoho červnového dne roku 1980 udeří Betty na Candy, jestli něco má s Allanem a ta jí poví pravdu, přijde na řadu sekera, 41 sečných ran a kópelka plná krve. Následuje zatčení, odsouzení katolické obce, soud a stěhování jinam. Povedené herecké obsazení plus povedené ty osmdesátkové věci kolem. Příběh podle skutečné události. Ty bývají nejhorší…

Nevina

El inocente, Šp. 2021, 8 dílů, 85 %

Že umí ve Španělsku vyrobit výborný seroš, jsme se na vlastní kůži přesvědčili už před pár lety při sledování Papírového domu. V Nevině se Mate potká s Olivií přesně v ten moment, kdy se oba potřebují odrazit ode dna a začít znovu. Ale když už jsi jednou seděl za zabití nebo ses živil prostitucí, už to ti prostě nikdo neodpáře. A tak je oba jejich minulost dožene v krásně propleteným příběhu, kdy opravdu nevíš, co bude za pět minut a kdo to má všechno na svědomí. A nakonec se ukáže, že ten, kdo vypadal celou dobu jako el inocente, el inocente tak úplně není. V roli inspectory Alexandra Jiménez, známá z komedie Toc toc, kde si prakticky nonstop drhla ruce savem, protože měla OCD. Nevina byla k prohlídnutí na Netflixu. Muchas gracias.

Staged

VB, 2020 – 2022, 85%, česky Inscenace

Herci Michael Sheen a David Tennant v rolích sebe samých poté, co přijde covid a oni musí zkoušet novou hru online. Zkoušení se věnují cca dvacet vteřin a dále pak už řeší něco jiného, sami sebe, toho druhého, vlastně cokoli, jen ne práci. Naváží se do sebe, špičkují se a dohadují pořád a kvůli všemu, ale je vidět, že deepdown jsou opravdoví přátelé. Občas do děje (do okna) vstoupí i někdo z rodiny nebo režisér nebo producent, aby to nebyla taková nuda. Až jsem byla překvapená, jak to bylo zábavný a jak se dá z minima vytřískat maximum. A přitom je to taková blbost. Při této příležitosti jsem ještě prohlídla seriál Good Omens z roku 2019, kde se Michael Sheen v roli anděla a David Tennant v roli ďábla celá staletí snaží odvrátit konec světa. A k tomu Jon Hamm v roli Boha. Opravdu povedený.

The Offer

česky Nabídka, USA, 2022, 92% na ČSFD, 10 hodin blaženosti

Když se na konci šedesátých let rozhodne začínající producent Al Ruddy (výboný Miles Teller) natočit dnes již kultovního Kmotra, netuší, jaká to bude ve finále hokna. Sice má k ruce šikovnou asistentku Betty (skvělá Juno Temple), ale nekonečný a každodenní boj se šéfem Paramountu Evansem (úžasný Matt Goody), režisérem Coppolou (nezaměnitelný Dan Fogler) a šéfem místní italské mafie Colombem (nepřekonatelný Giovanni Ribisi) je strašně vyčerpávající. Od seriálu se nejde odtrhnout, je to silně návyková záležitost, závěr seriálu se slzou v oku. Když už jsem byla v tom, mrkla jsem jen tak cvičně na všechny tři Kmotry. Na uhrančivýho mladýho Al Pacina se nelze vynadívat, tak jsem si dala ještě jako bonus film Panika v Needle parku z roku 1971, strašně působivý snímek o dvojici narkomanů, která se marně snaží najít ze své závislosti cestu ven.